Child labor and public policies. A training experience for situated territorial management
Main Article Content
Abstract
This contribution recovers a training experience for territorial promoters carried out in the context of the National Plan for the Prevention and Eradication of child labor and protection of adolescent work 2018-2022. It is of particular interest because within its framework the tension between the approaches and conventions of international organizations and those that seek the construction of local and regional strategies around the realities of the territory was incorporated into the debate. From a cartographic perspective, the main emergents of the experience are characterized and systematized, carried out in a workshop format in order to recover the voices of the participants. Among the main conclusions, it was possible to identify vacancies and build shared meanings regarding child labor from a multidimensional perspective and as a contribution to the construction of situated public policies.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Works are released under a Creative Commons License (Creative Commons 4.0. Atribución-NoComercial-CompartirIgual) which provides unrestricted use, copy and redistribution in any medium or format and remix, transform and build upon the original work properly cited. The Creative Commons License stipulates that: "You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work)."
References
Argentina. Ministerio de Trabajo, Empleo y Seguridad Social de la Nación. (2018-2022). Plan Nacional para la Prevención y Erradicación del trabajo infantil y protección del trabajo adolescente. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/trabajoinf_plannacional.pdf
Barragán León, A. N. (2018). Cartografía social: lenguaje creativo para la investigación cualitativa. Sociedad y Economía, 36, 139-159. https://doi.org/10.25100/sye.v0i36.7457
Brasesco, J., García, D. y Menegaz, A. (2017). Recursos para el abordaje participativo del Trabajo Infantil desde una perspectiva de Salud Socio Ambiental y de cuidado. Buenos Aires: COPRETI-UNICEF. Recuperado de https://www.ilo.org/static/spanish/argentina/100voces/recursos/3_equipos_de_salud/2.pdf
Carballeda, A. J. M. (2014). Cartografías e intervención en lo social. En J. M. Diez Tetamanti, B. Escudero, M. Chanampa y A. Vázquez, Hacia una geografía comunitaria (pp. 25- 43). Comodoro Rivadavia: Edupa. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/187320/CONICET_Digital_Nro.686406ba-90d7-44fc-84dc-0868c6871459_B.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Diez Tetamanti, J. M. (2018). Cartografía social, teoría y método. Estrategias para una eficaz transformación comunitaria. Buenos Aires: Editorial Biblos. Recuperado de https://www.academia.edu/41058193/Cartograf%C3%ADa_Social_Teor%C3%ADa_y_M%C3%A9todo
Duro, E. (2007). Enfoque integral de derechos y trabajo infantil: oportunidades y desafíos. Buenos Aires: OIT-Ministerio de Trabajo, Empleo y Seguridad Social. Recuperado de https://www.margen.org/trabinf/docs/enfoque.pdf
García, D. y Menegaz, A. (2018). Agrotóxicos, salud socio-ambiental y horticultura periurbana. Abordajes metodológicos para la construcción participativa de alternativas sustentables. Revista Sustentabilidad(es), 9(18), 118-152. Recuperado de http://www.sustentabilidades.usach.cl/sites/sustentable/files/paginas/6._garcia_menegaz._agrotoxicos_salud_socioambiental.pdf
García, D. y Menegaz, A. (Comps.). (2021). Pedagogía de lo invisible: Agrotóxicos, producción, ambiente y sustentabilidad. Una experiencia de investigación- acción para construir los inéditos posibles. Florencio Varela: Editorial UNAJ. Recuperado de https://editorial.unaj.edu.ar/pedagogia-de-lo-invisible-agrotoxicos-produccion-ambiente-y-sustentabilidad-una-experiencia-de-investigacion-accion-para-construir-los-ineditos-posibles/
Menegaz, A. y García, D. (2016). Nuevas problemáticas ambientales en contextos periurbanos: trabajo infantil, niños en situación de trabajo y agrotóxicos. Revista INVESTIGIUM IRE, 7(1), 106-118. Recuperado de https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/153
Organización internacional del trabajo. (2018). Proyecto Offside ARG/18/01/USA. ¡Marcando la cancha! Mejorando las capacidades de los actores del mundo del trabajo y de la agricultura para abordar el trabajo infantil en áreas agrícolas en Argentina.
Rausky, M. E. (2021). El estudio del trabajo infantil y los desafíos en su abordaje. Revista Colombiana de Sociología, 44(1), 317-340. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.15706/pr.15706.pdf
Valderrama Hernández, R. (2013). Diagnóstico Participativo con Cartografía Social. Innovaciones en metodología Investigación-Acción Participativa (IAP). Anduli Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 12, 53-65. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/anduli/article/view/3635