Normal Schools created to train rural teachers (Argentina, 1903-1952)

Main Article Content

Laura Graciela Rodríguez

Abstract

In this article we will discuss different intents of creation of Normal Schools, destined to train rural teachers, made by National State from 1903 to 1952, focusing on the Normal Course (middle level). Based on the reading of official documents, we intend to show that the process of creating these Normal Schools can be understood in three stages (1903-1914; 1910-1930; and 1932-1952) that we will see separately in each section. We will study the different denominations that these schools received at all times (Regional, Preceptors and Regional Adaptation) and the changes that affected them over time.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez, L. G. (2020). Normal Schools created to train rural teachers (Argentina, 1903-1952). Mundo Agrario, 21(47), e143. https://doi.org/10.24215/15155994e143
Section
Artículos

References

Ascolani, A. (2007). Las Escuelas Normales Rurales en Argentina, una transición entre las aspiraciones de la cultura letrada y el imaginario de cambio socioeconómico agrario (1900- 1946). En F. C. O. Werle (org.), Educaçí¢o rural em perspectiva internacional: instituçí´es, práticas e formaçí¢o do profesor (pp. 373- 424). Ijuí­: Ed. Unijuí­.

Ascolani, A. (2012). Escuela primaria rural en Argentina. Expansión, orientación y dificultades (1916- 1932). Revista Teias, 14(28), 309-324.

Ascolani, A. (2017). Concepciones reformistas en torno a las funciones de la educación primaria rural Argentina (1930-1960). Dialogia, (25), 43-68.

Billorou, M. J. (2015). Mujeres que trabajan. Las maestras pampeanas en la primera mitad del siglo XX. Anuario. Facultad de Ciencias Humanas, 12(2), 1-18.

Bravo, D. (1948). La escuela rural santiagueña. Cursos y conferencias, (191-192), 337-352.

Brumat, M. R. (2010). Formación de maestros normalistas rurales en Argentina. En Flávia Obino Corrêa Werle (org.), Educação Rural: práticas civilizatórias e institucionalização da ormação de professores(pp. 240) Brasilia: OIKOS.

Burgos, F. (1939). Los Regionales. Buenos Aires: Ed. Thor.

Bustamante Vismara, J. (2007). Las escuelas de primeras letras en la campaña de Buenos Aires (1800-1860). La Plata: Archivo Histórico “Ricardo Levene”. Instituto Cultural de la provincia de Buenos Aires. Asociación Amigos del Archivo Histórico

Cian, J. (2019). ¿Maestros agricultores? La formación del magisterio rural en Entre Rí­os, Argentina (1903-1914). En D. S. M. Cantero (coord.), Experiencias latinoamericanas para re- pensar la educación rural (pp. 39-66). Temuco: Universidad Católica de Temuco.

Cragnolino, E. (2013). Polí­ticas, instituciones y prácticas de acceso a la educación primaria rural en el norte de Córdoba, Argentina, durante la primera mitad del siglo XX. En L. Lionetti, A. Civera y F. O. C. Werle (2013). Sujetos, comunidades rurales y cultura escolares en América Latina (pp. 77-96). Buenos Aires: Prohistoria/Colegio Mexiquense/ Colegio de Michoacán.

Chavarrí­a, J. M. (1947). La Escuela Normal y la cultura argentina. Buenos Aires: Editorial El Ateneo.

De Marco, C. (2014). Escuelas rurales y colonización en el periurbano bonaerense, un estudio de caso (1946-1955). Astrolabio, 3, 284-312.

Ferrari, M. F. (2014). Escuelas rurales en el Territorio Nacional de La Pampa (1900-1920): rasgos y perspectivas. En L. Lionetti, y S. Castillo (Comps.) Aportes para una historia regional de la educación: Las instituciones, el magisterio y los discursos en el proceso de escolarización pampeano (1900-1960) (pp.77-96). Santa Rosa: EDULPam.

Fiorucci, F. (2012). Las escuelas normales y la vida cultural en el interior: apuntes para su historia. En F. Fiorucci y P. Laguarda (Eds.) Intelectuales Cultura y Polí­tica en Espacios Regionales, Argentina Siglo XX. Rosario: Prohistoria.

Gutiérrez, T. (2002). Polí­ticas de educación agraria en la Argentina. El caso de la región pampeana, 1875-1916. Recuperado en http://historiapolitica.com/datos/biblioteca/agroARG_gutierrez.pdf

Gutiérrez, T. (2007). Educación, agro y sociedad. Polí­ticas educativas agrarias en la región pampeana, 1897-1955. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Lanzillota, M. de los A. (2012). Maestros y bachilleres en el Territorio Nacional de La Pampa. Instituciones, grupos intelectuales y dinámica polí­tica (1909-1943). En P. Laguarda y F. Fiorucci (eds.), Intelectuales, cultura y polí­tica en espacios regionales de Argentina (siglo XX) (pp.153-172). Rosario: Prohistoria Ediciones & EDULPam.

Lionetti, L. (2010). Las escuelas de primeras letras en el escenario social de la campaña bonaerense (1850-1875). Naveg@mérica. Revista electrónica de la Asociación Española de Americanistas, N º 4: 1-21

Mayer, S. (2014). Educación Rural, Inmigración y Relaciones Sociales. Dos procesos de colonización agrí­cola en la provincia de Entre Rí­os. Buenos Aires: La Colmena.

Oriola, J. (2005). La Escuela Normal de Esquel. Su historia a través de sus crisis institucionales (1945-1995). Recuperado https://isfd809-chu.infd.edu.ar/sitio/historia/ visitado el 9 octubre 2018

Petitti, M. E. (2016). La educación primaria en los campos de la provincia de Buenos Aires (1943-1955). Mundo Agrario, 17(34), e002. Recuperado a partir de https://www.mundoagrario.unlp.edu.ar/article/view

Rodrí­guez Vázquez, F. (2013). Educación y vitivinicultura. Formación de recursos humanos y generación de conocimientos técnicos en Mendoza (1890-1920). Rosario: Prohistoria.

Rodrí­guez, L. G. (2019). Cien años de normalismo en Argentina (1870-1970). Apuntes sobre una burocracia destinada a la formación de docentes. Ciencia, Docencia y Tecnologí­a, 30(59), 200-235, recuperado de http://www.pcient.uner.edu.ar/cdyt/article/view/690/647.

Rodrí­guez, L. G. (2018). El Estado en La maestra normal (1914): las instituciones educativas nacionales en las provincias y su impacto social y cultural, PolHis, 11(22), 55-82. Recuperado de http://polhis.com.ar/index.php/PolHis/article/view/319/505103

Rodrí­guez, L. G., y Petitti, M. E. (2020). Las voces de los maestros rurales: niñez, familia y escuela en los inicios del peronismo (1948). XI Jornadas de Historia moderna y contemporánea. Bahí­a Blanca. Universidad Nacional del Sur.

Werle, F. O. C. (2013). Sustentabilidad e institucionalización de escuelas de formación de profesores para la zona rural en Brasilo. En L. Lionetti, A. Civera y F. C. O. Werle (Comps.) Sujetos, comunidades rurales y cultura escolares en América Latina (pp. 193-208). Buenos Aires: Prohistoria/Colegio Mexiquense/Colegio de Michoacán.